Drobečková navigace

Úvod > O školce > Vzdělávací program

Vzdělávací program

„Všichni za jeden provaz, při hraní se učíme, ani o tom nevíme“

Cíl programu:

Vytvořit každému dítěti přirozené, nejlépe vyhovující podmínky k rozvoji jeho osobnosti, napomáhat jim v chápání okolního světa a mít spokojené děti, které chtějí samy vyjít vstříc poznání. Prostřednictvím vzdělávacích aktivit se dítě postupně rozvíjí v základních dovednostech (motorických, poznávacích) vzhledem ke svým optimálním možnostem tak, aby docílilo úspěchu, který je jeho okolím oceněn a samo se cítilo úspěšně.

Základní obsah předškolního vzdělávání byl stanoven tak, aby v návaznosti na současné trendy ve vzdělávání odpovídal cílům a záměrům předškolního vzdělávání, a aby respektoval věk, předpoklady a zkušenosti dětí předškolního věku, jejich současné i budoucí potřeby a stejně tak i prostředí mateřské školy. Obsah je strukturován do oblastí, které reflektují vývoj dítěte, jeho přirozený život, zrání i učení.

V mateřské škole jsou děti vzdělávány v průběhu celého dne a to ve všech činnostech vyváženě spontánními a řízenými aktivitami. Specifickou formu představuje didakticky cílená činnost, ve které učitel s dítětem naplňuje konkrétní cíle formou záměrného a spontánního učení. Toto učení založeno na aktivní účasti dítěte, založené na smyslové vnímání, prožitkovém a interaktivním učení. Učební aktivity probíhají především formou nezávazné dětské hry, kterou se dítě zabývá na základě svého zájmu a vlastní volby. Činnosti probíhají zpravidla v menší skupině či individuálně.

Jednotlivé oblasti vzdělávání jsou rozlišeny na základě vztahů, které dítě postupně vytváří k sobě samému, k druhým lidem i k okolnímu světu. Na základě přirozených interakcí, do kterých dítě v rámci těchto oblastí vstupuje, v nichž žije, rozvíjí se a vyrůstá, učí se a také vzdělává.

Interakčních oblastí je celkem pět, od nich jsou odvozeny oblasti předškolního vzdělávání

  • Biologická - dítě a jeho tělo
  • Psychologická - dítě a jeho psychika
  • Interpersonální - dítě a ten druhý
  • Sociálně-kulturní - dítě a společnost
  • Enviromentální - dítě a svět

Tyto oblasti vzdělávání jsou propojeny, vzájemně se ovlivňují a vytváří společně fungující prvek, v životní skutečnosti nedělitelný.

Čím úplnější a dokonalejší je propojení všech oblastí vzdělávání a zároveň i podmínek, za kterých probíhá, tím je vzdělávání účinnější a hodnotnější.

Obsah jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání se stejně jako v životě prolíná, prostupuje, vzájemně se podmiňuje, dílčí cíle i dosahované kompetence dítěte na sebe navazují a vzájemně se doplňují, někde se i překrývají. V rámci různých oblastí se pak přirozeně mohou (i když v jiných souvislostech) opakovat!

Vzdělávací cíle (záměry) = co učitel u dítěte podporuje:

V návaznosti na obecné cíle vzdělávání formulované ve školském zákoně jsou rámcovými vzdělávacími cíli (záměry) předškolního vzdělávání:

  1. rozvíjení dítěte, jeho učení a poznávání – rozvíjet děti tak, aby chtěly samy vyjít vstříc poznání
  2. osvojení hodnot – respektovat individualitu dítěte a mít spokojené děti
  3. získávání osobnostních postojů – rozvinout interakci mezi dospělým (pedagog, provozní zaměstnanec) a dítětem

Jde o cíle dlouhodobé, které se snažíme plnit cíli dílčími a klíčovými kompetencemi. Na jejich základě je realizovaná vzdělávací nabídka v mateřské škole.

Klíčové  kompetence:

Kompetence k učení (KU) – Dítě je schopno zaměřit svou pozornost na využívání pojmů, znaků, symbolů. Dokáže vstřebat, přehodnotit a orientovat se v poznatcích o světě lidí, kultury, přírody a techniky, jejich rozmanitost a proměny. Na všetečné otázky hledá odpovědi, všímá si i dění okolo sebe, projevuje radost z nových poznatků. Přinášené vědomosti zpracuje v dovednosti a  návyky přiměřené věku předškolního dítěte. Získané zkušenosti uplatňuje v praktickém životě a dalším učení.

Kompetence k řešení problémů (KŘP) – Dítě se snaží porozumět a vypořádat se s problémy v okolí sebe. Dokáže spontánně, cestou pokusu a omylu, řešit problémy. Zapojuje přitom svou představivost a fantazii. I za pomoci matematických představ hledá řešení, vedoucí k cíli. Ví, že dělat chyby je možné a tím, že i snaha se cení kladně (pochvala, hodnocení).

Kompetence komunikativní (KK) – Dítě zná řeč a dokáže ji využít pro svou potřebu vyjádření. Zvládá dovednosti, které předchází čtení a psaní. Dokáže zvládnout smysluplný dialog. Ví, že se mluví i jinými jazyky, a že to může také zkusit. Využívá informativní a komunikativní prostředky nabízené k rozvoji – knihy, počítače, audiovizuální prostředky, mluvní vzor …

Kompetence sociální a personální (KSP) – Dítě si dokáže vytvořit svůj názor, projevuje citlivost a ohleduplnost ke druhým, prosadí se i podřídí ve skupině. Ví, že obrátit se na dospělého při ubližování a agresivitě není nic, za co by se mělo stydět. Umí řešit mezilidské vztahy rovné svému věku.

Kompetence činnostní a občanské (KČO) – Dítě dokáže naplánovat, uskutečnit, dotvořit a zhodnotit. Ví, že za svá svobodná rozhodnutí je plně odpovědno. Podílí se na pravidlech kolektivu a dokáže je dodržovat. Je si vědomo, že porušení pravidel je prohřeškem, a že bude následovat pokárání. Dítě dbá na zdraví a bezpečí sebe i druhých.

Uvedené klíčové kompetence budou děti získávat podle svých individuálních možností v integrovaných tematických blocích. Tyto bloky jsou učitelkami rozpracovány do konkrétních podob jako vzdělávací nabídka ve Třídních vzdělávacích programech.